بوL گردی چیست ؟
نوشته شده توسط : نیما زمانی

 

در این مقاله قصد داریم به مقوله بوم گردی یا اکوتوریسم بپردازیم . امید آن است که مطالب مفیدی در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد بوم گردی یا اکوتوریسم بیشتر بخوانید .

 

بوم گردی یا اکوتوریسم

 

بوم گردی به زبان ساده یعنی زندگی کردن مثل مردم در مقصد سفر. با توجه به این که سبک زندگی در شهرهای بزرگ تقریبا مشابه است، پس بوم گردی بیشتر در جوامع محلی و سنتی معنی پیدا می‌کند. در ادامه می‌خواهیم جواب سوال بوم گردی چیست را به شکل جزئی‌تر بررسی کنیم. اول ببینیم بوم گردی در دنیا به چه معنی است بعد آن را با با بوم گردی در ایران مقایسه می‌کنیم. برای رزرو و اجاره اقامتگاه بوم گردی می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

 

تعریف بوم گردی از نظر استاندارهای سفر

 

بوم گردی یا اکوتوریسم (Ecotourism) به یک سبک خاص از سفر گفته می‌شود که در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم رواج پیدا کرد. بوم گرد به فردی گفته می‌شود که در سفر خود چهار اصل را رعایت کند:

سفر مسئولانه (احساس مسئولیت نسبت به محیط زیست، فرهنگ و …) ، حفظ محیط زیست و کمترین تاثیر در مقصد ، گردش در مناطق طبیعی و بهبود زندگی مردم محلی .

طبق تعریف انجمن بین‌المللی اکوتوریسم‌، بوم گردی مبتنی بر سه ویژگی حفظ منابع طبیعی (Conservation)، ارتباط با مردم بومی (Communities) و انتقال مفاهیم (Interpretation) است. فایده‌های بوم گردی باید برای هر دو طرف آن یعنی بوم گرد و میزبان باشد . سبک بوم گردی رشد سالانه‌ای ۱۰ تا ۱۵ درصدی در دنیا دارد. این بالاترین نرخ رشد بین سایر انواع سفر در دنیا است. در سال‌های اخیر این سبک سفر رونق زیادی پیدا کرده است تا جایی که حالا در ایران کمتر شهر یا استانی پیدا می‌شود که چند اقامتگاه بوم گردی نداشته باشد.

 

تاریخچه بوم گردی

 

رونق یافتن بوم‌گردی به دهه ۷۰ میلادی برمی‌گردد. در آن دوره تقاضای سفر افزایش یافت و مردم علاقه شدیدی به گردش در طبیعت پیدا کردند. در آن دوره چند سازمان و شرکت شروع به ساماندهی و برنامه‌ریزی تورهایی به سبک اکوتوریسم کردند. سبک سفر بوم گردی ابتدا در کشورهای اروپایی رواج پیدا کرد و بعد از آن در سایر نقاط دنیا گسترش یافت.

بوم گردی چه مزیتی نسبت به گردشگری انبوه دارد؟

اهداف بوم گردی فراتر از یک سفر با هدف تفریح و سرگرمی است. در بوم گردی مسافران به دنبال بهره‌مند شدن از فرهنگ، تجربیات، غذاهای بومی و ارتباط مستقیم با مردم هستند. این سبک سفر در مقایسه با سفرهای معمول که به اصطلاح mass tourism گفته می‌شود چند مزیت نسبی دارد:

1.کاهش آسیب به محیط زیست 2. کاهش هزینه‌ها 3. کاستن از مصرف‌گرایی 4. افزایش ارتباطات بین‌المللی 5. رونق کسب و کارهای کوچک

 

اهداف بوم گردی چیست؟

 

در اصل بوم گردی تقاضا از سوی افرادی بود که به دنبال لذت بیشتر از سفر بودند. در سفرهای معمولی مسافران در هتل اقامت می‌کنند، به مراکز خرید یا تفریح می‌روند و تنها راه دریافت اطلاعاتشان از راهنماهای تور و راهنماهای چاپی یا آنلاین است. در سفر بوم گردی مهمان‌ها در خانه‌ای ساکن می‌شوند، در طبیعت یا جاذبه‌های گردشگری وقت می‌گذرانند، در رویدادهای کوچک شرکت می‌کنند. برای مثال؛ بوم‌گردی‌هایی که مزرعه دارند، این فرصت را به مهمان‌ها می‌دهند که چند روز کار کشاورزی را تجربه کنند. هرچند کار کشاورزی سخت و طاقت‌فرسا است اما تجربه کردن سبک متفاوتی از کار و زندگی برای مهمان‌ها جذابیت دارد.

 

بوم گردی در ایران چه وضعیتی دارد؟

 

بوم گردی در ایران از دهه ۸۰ رواج پیدا کرد. اولین اقامتگاه‌های بوم گردی در استان یزد و اصفهان راه ‌اندازی شدند. سال‌های بعد در سایر استان‌های گردشگرپذیر هم چندین اقامتگاه بوم گردی تاسیس شد. اکثر بوم‌گردی‌های ایران در مناطق بیرون از شهر یا روستاها ساخته شده‌اند. هزینه اقامت در بوم‌گردی نسبت به هتل‌ها کمتر است و ه... .

برای مشاهده ادامه مطلب بوم گردی چیست ؟ کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: